دسته‌بندی نشده

فرمولاسیون مواد شوینده

طریقه تولید مواد شوینده

برای فرمولاسیون مواد شوینده باید بدانید که دترجینت به تمامی ترکیب های که علاوه بر ترکیب و پخش در آب باعث افزایش قدرت در پاک کنندگی می شود می گویند .

در ساخت مواد شوینده و شیمیایی رعایت درجه مرغوبیت و خالص بودن مواد اولیه دارای اهمیت بسیار بالایی می باشد که اگر این موضوع رعایت نشود نتیجه مطلوب حاصل نمی گردد .

انتخاب درجه حرارت صحیح برای ترکیبات مختلف شیمیایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، در این صورت دقیقاً درجه حرارت تعیین شده برای ترکیبات شیمیایی باید رعایت شود و اگر درجه حرارت مشخص نشود با توجه به ترکیبات مشابه و با رعایت احتیاط اقدام می شود .

آزمایش های نمونه باید همواره با مقادیر پایین انجام شوند ، تا هم از ضایعات زیاد جلوگیری شود و هم تکرار تجربه تا حصول نتیجه مورد نظر با هزینه کم تری امکان پذیر شود .

برای فرمولاسیون مواد شوینده باید بدانید که در بیش تر موارد اگر ماده اولیه در دسترس نباشد و برای تهیه نمودن آن هزینه بالایی باید پرداخت شود ، می توان با انجام تغییراتی مختصر از نظر وزن ، جایگزینی ماده اولیه یا حتی تولید همان ماده اولیه بتوان نتایج مشابه و حتی در بعضی مواقع نتایج بهتری حاصل نمود ، که این امر باید تنها با گرفتن مشورت فنی از افراد متخصص در این حوزه انجام گیرد ، تا بتوان ماده نایاب یا کمیاب و گران بها را جایگزین کرد .

مواد اولیه شوینده

مواد شوینده ، وظیفه تمیز کردن و از بین بردن آلودگی های مختلف از روی سطوح ، البسه و … را بر عهده دارند . برای تولید مواد شوینده های مختلف ، از مواد اولیه متنوعی استفاده خواهد شد . با توجه به نوع کاربردی که ماده شوینده مورد نظر دارد ، از مواد اولیه مشخصی استفاده خواهد شد .

صنایع بسیاری به تولید مواد شوینده مختلف ، نظیر مواد شوینده البسه ، بدن ، مواد شوینده ظروف و … مشغول هستند . زمانی می توان گفت که یک فرمولاسیون مواد شوینده مایع لباسشویی ، ساده و اقتصادی می باشد که ۵٪ محلول سورفکتانت فعال به علاوه آب و مواد نگه دارنده در محصول وجود داشته باشد .

این فرمولاسیون مواد شوینده باعث تمیز شدن لباس ها خواهد شد . به این ترتیب که سازندگان این چنین مواد شوینده ای چه برای کاربردهای دستی و چه برای شستشو با ماشین لباسشویی ، می توانند غلظت یا درصد مواد اولیه را تغییر دهند و محصولاتی قوی تر تولید نمایند . شوینده هایی که برای زدودن هر گونه آثار لکه و آلودگی ، مؤثر عمل می کنند .

تهیه مواد اولیه شیمیایی

برای تولید مواد شوینده و تمیز کننده لازم است قیمت خرید مواد در هر کیلوگرم و قیمت محصول نهایی با هم سازگار بکنند . اگر هر کدام نسبت به دیگری ، بیش تر شد ، تعادل در سودآوری کارخانه سازنده بر هم می خورد .

از جمله مواد اولیه شیمیایی کاربردی می توان به لورامید اشاره کنیم . لورامید در صنعت با نام کوکونات فتی اسید دی اتانول آمید نیز مشهور می باشد . این ماده شیمیایی کاربردهای گسترده‌ ای در صنعت تولید مواد شوینده دارد لورامید می توان برای تهیه محصولات شوینده بهداشتی که انسان به صورت مستقیم با آن ها در ارتباط است ، استفاده کرد .

بهدامین از دیگر مواد اولیه شوینده محسوب می شود که کاربردهای فراوانی در صنعت تولید مواد شوینده ، مواد پاک کننده و هم چنین شامپو دارد . بسیاری از فعالان این صنعت ، بهدامین را با نام تری اتانول آمین لوریل اتر سولفات می شناسند .

از بهدامین به عنوان ماده اولیه شوینده با اندازه مجاز استفاده خواهند کرد که با پوست انسان سازگار می باشد و خاصیت نرمی را در پوست و یا مو ایجاد می کند .

تگزاپن صدفی از جمله مواد اولیه شوینده محسوب می شود که از آن برای تولید انواع مواد شوینده نظیر شامپو ها ، مایع های دستشویی و … استفاده می کنند .

حضور تگزاپن صدفی در مواد شوینده ، منجر به صدفی شدن بافت ماده شوینده مورد نظر می شود . ترکیب شیمیایی دیگر با نام اسید سولفونیک ، از مواد اولیه شوینده محسوب می شود که خاصیت شویندگی بسیار قوی خواهد داشت . هم چنین این ماده شیمیایی ، نوعی لکه بر کاربردی محسوب می شود که خاصیت کف کنندگی بسیار خوبی دارد .

اتانول از جمله ترکیبات کاربردی در صنایع می باشد . از کاربردهای این ماده به استفاده از آن در صنعت تولید مواد شوینده می توان اشاره کنیم . در واقع اتانول یکی از اصلی ترین مواد اولیه شوینده محسوب می شود .

از گلیسیرین به عنوان یک ماده نرم کننده و تقویت کننده نام می برند . به همین دلیل گلیسیرین از جمله مواد اولیه شوینده محسوب می شود و در ساختار بسیاری از مواد شوینده حضور دارد .

68 / 100

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *